cigánski žiaci na STREDNEJ (škole) nemajú "ani základné návyky...", ako sa potom dostali na STREDNÉ školy ? Skús to logicky a argumentačne vysvetliť...
možno napíšem blbosť, ale myslím, že je to takto. Ak sa morgošovi podarí prekľučkovať bez opakovania ročníka až do deviatej triedy, po jej skončení by mal mať 15 rokov. Podľa zákona je ale školská dochádzka do 16-tich rokov, takže ten jeden rok si ešte musí odtrpieť na nejakej strednej škole.
Ak sa "morgošovi podarí prekľučkovať bez opakovania ročníka až do deviatej triedy" tak asi má záujem sa na tu strednú školu dostať a jedine, čo ho odlišuje od ostatných deti, ktorým sa podarilo prekľučkovať bez opakovania ročníka až do deviatej triedy" je len ten, že je, tvojimi slovami, "morgoš". Dokonca sa obávam, že aby sa mu "podarilo prekľučkovať", tak sa "morgoš" musí ešte viac snažiť, než "nemorgoš".
Ak sa morgosovi podari tych 9 rocnikov dokoncit, tak je to preto, lebo ziadna skola ho nechce mat u seba ani ten rok navyse, co by stravil opakovanim rocnika... Mam to z prvej ruky. Aj jasni prepadajuci (a nielen cigani) sa jednoducho nechaju prejst so stvorkami, aby v skole nesmradili este dlhsie. A mali sme to uz u Macha a Sebestovej, ze 14 rocny koloman v piatej triede moc dobroty medzi spoluziakmi nenarobi.
Píšeš, že nemajú základné návyky a spomínaš, zdravenie, poprosenie, poďakovanie...
Bacha na kultúrny centrizmus. Píšeš, že máš desaťročné skúsenosti. Dal si už niekedy počas tých desiatich rokov reč na túto tému s nejakým Ciganom? Keby si dal, možno by si sa dozvedel zaujímavé veci. U nich sa napríklad neďakuje, poďakovanie sa u nich považuje dokonca za urážku. Poďakovanie u nich znamená: "Beriem na vedomie, že si mi pomohol, ale nie som ti nič dlžný a nečakaj odo mňa žiadne láskavosti. V podstate s tebou nechcem nič mať." Asi tak. Takže ak ti ciganča ako učiteľovi nepoďakuje, tak to nie je prejav arogancie, ale presne naopak - prejav rešpektu. Väčšim deťom môžeš vysvetliť, že kultúry sú rôzne a v našej kultúre to funguje trochu inak, ale najhoršie čo môžeš urobiť je rovno ho za to zdrbať.
1. Má sa väčšina povinne naučiť cigánske móresy a vymeniť ich za svoje doterajšie? 2. Má sa väčšina (preventívne) povinne naučiť aj móresy ďalších menšín, ktoré tu v budúcnosti budú? 3. Alebo. Ak sa na SK stretnete s kamarátom Grékom a nepoviete mu: "ti kanis, filos mou, kala iste, ola kala?", tak sa jednoducho n@serje. Z toho vyplýva, že by sme mali učiť grécke (čínske, papuánske, maďarské, nórske, izraelské, sudánske, cigánske, atď.) móresy, aby sa len preboha neurazili.
Alebo rovno vychovávať od malička deti v súlade s (napr.) cigánskou "kultúrou".
Uber plyn . Podľa mňa chcel Kuman povedať, že ako chceš efektívne komunikovať, musíš poznať určité zákonitosti správania (akéhokoľvek) etnika, až potom si vieš získať dôveru a až potom môžeš niečo meniť.
Z toho potom vyplýva, že "efektívne komunikovať" dokáže pravdepodobne menej ako 1% majority, keďže si naozaj neviem predstaviť a ani nič neviem o tom, že by v rodinách a školách boli deti vedené k poznávaniu "určitých zákonitostí správania" (akéhokoľvek) etnika.
To, že sme ich (cigánov) nedokázali za tie desiatky rokov začleniť do spoločnosti, možno vyplýva aj z rôznych "kategorických vyhlásení a postojov" majority . A je to aj obraz majority, ktorá je žiaľbohu simplexná, aj keď majú čisto v dome a pokosený trávnik pred domom . Rôzne zdedené predsudky a... nemám čas a chuť to rozoberať. ***A trafil si klinec po hlavičke . Naše školstvo väčšinou naučí deti papagájovať - rozmýšľať a komunikovať už menej, lebo to by musel rozmýšľať aj vyučujúci. (učitelia nech sa neurážajú, už sú prvé lastovičky a tiež viem aké depresívne podmienky nastavil štát a doba učiteľom ) . Aj práca s deťmi je náročnejšia, lebo už skončila doba inštitucionálnej autority (mal si autoritu, lebo si mal funkciu, postavenie) . Dnes musí byť učiteľ prirodzená autorita. Ak nie je , deti ho "zomelú" . * Efektívne komunikovať ma naučili rôzne "kurzy a školenia" firiem s licenciou zamerané na komunikáciu, komunikačné a prezentačné techniky, ako vzbudiť záujem, udržať záujem, ako komunikovať, aby si bol zaujimavý pre druhú stranu. Pozor - to nie je o manipulácii, to je o tom rozpoznať, kedy má zmysel dialóg, kedy má zmysel vyjednávať a podobne . Najskôr som sa pozeral cez prsty na rôznych školiteľov ale potom som si osvojil a overil niektoré postupy a dlhoročná prax v obchodnej firme overila... Určite nie škola alebo rodina .
Nemám rád prázdne kecy o riešení cigánskeho problému a na kadejaké treťosektorové zoskupenia, ktoré ani nevedia o čom rozprávajú. Ich financovanie a financovanie ich aktivít je bohapusté mrhanie verejnými zdrojmi s mínusovým výsledkom.
S manželkou sme sa za bývalého režimu venovali (aj) cigánom cca 15 rokov. Chcem zdôrazniť, že ide o olašských cigánov. Po zmene režimu sme s nimi takmer v denno-dennom kontakte už 25 rokov. Zdôrazňujem, že ide o olašských cigánov, nie o rumungrov, ktorí sú podľa nášho názoru úplne "neriešiteľní", párkrát sme tam boli, ale čo sa nedá, to sa nedá. O sintoch hovoriť je zbytočné, lebo títo prijali hodnoty majority bez podmienok a sú plnohodnotnými občanmi, v niektorých prípadoch sú vzormi pre majoritu.
Venovať sme sa začali tomuto problému z jednoduchého dôvodu. Chceli sme zmeniť život niektorých detí (dospelých nezmeníš), chceli sme ich vymaniť z toho ubíjajúceho stredovekého patriarchálno-vajdovského systému, ktorý tvrdo postihuje každé novátorstvo a tvrdo trestá každého, kto sa mu nepodriadi. Na to, aby človek niečo také urobil, nepotrebuje žiadne fondy ani uznesenia vlády.
Na toto sme nepotrebovali žiadne "kurzy a školenia", žiadne poučky "renomovaných" organizácií, vytvorili sme si vlastný systém komunikácie a sem-tam sme skutočne prebúrali tabu vo vzťahu cigán-gadžo. Odmenou nám bolo (to majorita ťažko pochopí), že sa nám otvorene podarilo s niektorými rodičmi debatovať.
Ide o cigánov z regiónu Piešťany+okolie, čiže asi 500 ľudí, čo je asi 50 rodín (v zmysle rodičia+deti), čo je asi 6-7 rodinných klanov. Máme 25 ročné záznamy, pamätáme si malé deti, ktoré sú už starými rodičmi. Manželka je chodiaca encyklopédia jednotlivých rodín a ich príslušníkov.
Prečo sme to vlastne robili. No preto, ako som uviedol vyššie a cielene sme si vytipovali deti, ktoré sa vymykali z bežného priemeru; slúžili na to výsledky v škole a komunikačné schopnosti týchto detí. Potom nastávalo dlhé obdobie nenásilného ovplyvňovania rodičov a debaty, debaty, debaty do nemoty. Už už sa zdalo, že budeme sláviť úspechy (stredná škola), ale vstupom detí do puberty sme začali prehrávať. A to z dôvodov dohodnutých sobášov a predávania neviest, ergo prehrávali sme s vajdami, ktorí nás neznášajú.
Napriek tomu sa nám podarili dve čiastkové víťazstvá. Dvaja normálni chlapci ukončili ZŠ, rozprávajú plynule slovensky so slušnou slovnou zásobou bez cigánskeho prízvuku, našli si trvalé zamestnanie a oženili sa. Bývajú v sociálnych bytoch, ale v pohode platia. Jeden má dve a druhý tri deti, manželky sú usmiate, deti čisté s peknými frizúrami.
Keď sa sem-tam stretneme s rodičmi týchto (už teraz) mladých mužov, títo asi zabudnú na "určité zákonitosti správania" ich etnika, len s úsmevom nás pozdravia a ďakujú nám. Mimochodom, veľmi dobrý pocit.
Podľa tvojej prvej reakcie na Kumana to nevyzeralo tak, že máš bohaté skúsenosti s cigánmi.
Neviem, prečo zhadzuješ moje "kurzy a školenia " . Vďaka nim som trebárs prednášal na rôznych stretnutiach aj celoslovenského významu alebo komunikoval s rôzne vysoko a vyššie postavenými ľuďmi ... niektorí ľudia proste nemajú dar narodiť sa komunikačne vybavení a musia sa k tomu dopracovať . * Čo sa týka cigánov - gratulujem . Vážne a bez irónie . Ja som sa ich nikdy nepokúsil meniť. Bol som rád, že viem s nimi komunikovať . Rôzne treťosektory mi pijú krv tiež, lebo vyžierajú štátne peniaze a výsledok je na papieri . * Inak si definoval jadro problému - cigáni žijú na úrovni "rodových zväzkov" a to sa nezlučuje s podmienkami parlamentnej demokracie (nežartujem, fakt). Teraz už vieš, že kým "nepodchytíš" vajdov, zmení sa málo alebo nič . Môžeš robiť odborného konzultanta alebo skúsiť napísať publikáciu so svojimi skúsenosťami. * alebo rob si čo chceš :) -
máš spätnú väzbu z tvojich "kurzov a školeniach ?" Ty máš dar komunikačnej vybavenosti ? Podľa tvojho textu - ani zďaleka ! Čo v praxi účinného po tvojich prednáškach urobili "...rôzne vysoko a vyššie postavení ľudia" ? Charakterizuje ťa tvoje primitívno arogantné "...alebo rob si čo chceš..." ! Tvoj text je autoportrétom urazeného chvastoša - prečo to ?
No, rečou básnika, tvoje strely zo šestnástky tesne minuli rohovú zástavku... diskusia s oggirom sa viedla v duchu, že (môj názor) komunikácia musí odrážať či akceptovať špecifiká etnika , že už len obyčajná komunikácia je umenie, s ktorým sa niekto narodí, väčšina zrejme nie (ani aj) a preto som sa k efektívnej komunikácii prepracovával cez rôzne kurzy a školenia, ktoré som absolvoval - neviedol som ich . Moje prednášky, ktorých zmyslom bolo ponúknuť riešenia problémov a produktové prezentácie mali v konečnom dôsledku obchodný charakter . To znamená, že komunikácia prebiehala s vyšším a vysokým manažmentom - to je normálne, lebo chlapi v dielni zvyčajne nerozhodujú o nákupe technológií a vybavenia . Podľa teba sa chvastám - ale to je asi vybavenie našich ľudí - sedieť ticho v kúte a šúchať nohami, veď niekto povie, čo treba robiť a keď niekto spomenie svoje úspechy, tak sa chvastá . A spätná väzba sú obchodné výsledky . * Možno ťa "naštartovalo" nejaké slovo, slovné spojenie a prestal si vnímať realitu - na tvoju škodu . Ok, mohol som vynechať poslednú vetu - myslel som, že zľahčí celý príspevok, teba však popudila . Popravde - je to tvoj problem, mal to byť pokus o vtip - nie útok .
Svojho času politička z opačeného pólu, Lucia Nicholson navrhovala povinnú (pred)školskú dochádzku tuším už od 3 rokov. V podstate hrala rovnakou (Rómskou) kartou.
Povinná školská dochádza od 3 do 18 rokov, tak to by som si kedysi nepredstavoval ani v najhoršej nočnej more :)
skoda ze nevidis ze prave. v tej povinnej predskolskej by sa poda rilo nastartovat ziskanie nejakych navykov Nicholsonovej navrh bol diametralne odlisny a mal by vyznam na rozdiel od kdhackeho
dieťa zíkava základné navyky do 3 rokov,podľa akejsi štúdie.Potom sa mu radikálna zmena asi prieči a ani predlženie zmeny návykov do 18 to nevylepší, ale asi len zhorší. Pravdepodobne preto. lebo čo platí doma, neplatí mimo domova a čo platí mimo domova neplatí doma. Možno idea KDH je, aby sa mohlo náboženstvo "študovať" minimálne do 18.
Keď
Skúsim ja,
Mam to z prvej ruky. Aj jasni prepadajuci (a nielen cigani) sa jednoducho nechaju prejst so stvorkami, aby v skole nesmradili este dlhsie. A mali sme to uz u Macha a Sebestovej, ze 14 rocny koloman v piatej triede moc dobroty medzi spoluziakmi nenarobi.