Rok 2018 bol podľa ministerstva školstva „prelomový“

Autor: Branislav Gröhling | 2.1.2019 o 19:24 | Karma článku: 7,03 | Prečítané:  2782x

Zrušený IVP, konflikt so SAV, prepadnutých 100 miliónov eurofondov, neudelené vianočné odmeny, zrušená povinná angličtina a novinka – folkloristika. Ohliadnime sa za tým, čo ministerstvo (ne)robilo v tomto vraj „prelomovom“ roku.

Rok sa začal tým, že ministerka zo SAV ukázala, ako si váži prácu odborníkov. Zrušila Inštitút vzdelávacej politiky, ktorý ako jediný na ministerstve analyzoval problémy školstva a predkladal riešenia. Nedivme sa jej. Veď ich odporúčania ministerstvo aj tak ignorovalo. Po verejnej kritike inštitút obnovili a tak mohlo ministerstvo ich prácu ignorovať aj v roku 2018.

Svoj vzťah k vede ministerka ukázala, keď vyvolala konflikt so SAV. Ochromila výskumy, rozbehnuté projekty a prácu a mesiace sa doťahovala so SAV. Po 3 mesiacoch im oznámila, že celý proces prechodu na Verejné výskumné inštitúcie môžu začať odznova. Jej stranícky kolega v parlamente povedal, že „tu ide o majetky.“ A už vieme, prečo vznikol celý „konflikt“.

Predmety. Krásna kapitolka. Ministerstvo tu prinieslo najviac veselých zmien. V júni 2018 strana SNS ohlásila, že chce mladých ľudí učiť komunikovať. Má to byť samostatný voliteľný predmet.

Povinná angličtina. Ministerka, ako akademička, ktorá vie vyhodnocovať fakty, zrušila povinnú angličtinu. Je to síce v práci najžiadanejší a celkovo najrozšírenejší jazyk, ale to nevadí. Veď aj tak chýbali angličtinári. Tak zabila dve muchy jednou ranou, nie? Keď budú chýbať matematikári, zrušia aj matematiku.

Nič sa nebojte! Povinné predmety sa rušia, ale prichádzajú voliteľné. Folkloristika. Presne to vašim deťom chýbalo v školách. Nie učebnice, či vybavenie škôl, ale ľudovky. ŠPÚ na ňu vytvoril špeciálne osnovy, namiesto toho, aby dal dokopy osnovy tých súčasných predmetov. Vraj treba vychovávať k ľudovému umeniu a tradíciám. Počuli na ministerstve o predmetoch ako výtvarná výchova, hudobná výchova, estetika, dejepis, vlastiveda? Nie? Neotravujte, tu sme pri ľudovkách... Aspoň to vyzerá, že niečo robíme.

Zatiaľ čo si každý vymýšľal nové voliteľné predmety, ministerstvo nedodalo žiakom 1 milión učebníc. Na tie povinné predmety. Nemajú knihy na matematiku, ale aspoň si v škole zaspievajú ľudovky. Takže, dajme si to dokopy: zrušená povinná angličtina, komunikácia, folklór, hodina dejepisu navyše... Čo nám z toho vychádza? Neviem. Asi tá reforma?

Ozaj, reforma školstva. Už sa začala? Či už aj skončila? Ministerka z reformy akurát len opakovala frázy o inkluzívnom fínskom školstve. Čo znie fajn, ale potom pridelila financie na asi 41 % asistentov. Viac ako polovica asistentov chýba a to je asi inkluzívny prístup po slovensky.

A nezabudnime na eurofondy. Aj keď SNS by to chcela. Tých 300 miliónov je stále nevyriešených a SNS asi čaká, kým to neutíchne, nech si ich môžu upratovacie firmy užiť. Ďalších 100 miliónov eurofondov v školstve prepadlo, lebo ich ministerstvo nevie čerpať. Asi majú pocit, že na Slovensku v školstve financie nechýbajú.

Záver roka bol v školstve ukážkový: Ministerka nedala vianočné odmeny učiteľom. Zatvárila sa, že sa to nedá. Keď si spomenula, že vnútro svojim učiteľom odmeny dalo, tak ich zrušila ich. Vraj nech je spravodlivosť. Taká socialistická, že síce nikto nedostanete nič, ale aspoň sa budete mať všetci rovnako zle. A nemusíte si závidieť.

Vďakabohu, rok 2018 sa skončil. Dúfam, že si do nového roka dá ministerstvo predsavzatie riadiť sa heslom „Menej je viac.“ Pod „menej“ myslím nič. Lebo kto nič nerobí, ten nič nepokazí. A po pravde, „nič“ je to najlepšie, čo môže SNS pre školstvo spraviť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Zuzany Kepplovej

Mal Kočner Glváča na diaľkové ovládanie?

Zsuzsová s Glváčom je možno podobná schéma ako Trošková u Fica.


Už ste čítali?