Doteraz sa učitelia vzdelávali tak, že si často aj z vlastného vrecka zaplatili školenia a mohli získať kredity, za ktoré sa im následne zvýšil plat. Vo firmách je bežné, že keď z vás chcú lepšieho zamestnanca, zaškolia vás na vlastné náklady. Ale naše školstvo je všetko len nie dobre fungujúca firma, takže sa nečudujte.
Návratnosť tejto investície nie je okamžitá a aj kvalita štátom poskytovaného vzdelávania často pokrivkávala. Často sa stalo, že školenie v danom odbore učiteľa (alebo majstra) sa neposkytovalo, tak absolvoval nepodstatný kurz, aby dostal kreditový príplatok. Všetky získané kredity sa učiteľom v roku 2023 zrušia a celý kolotoč so vzdelávaním sa začne nanovo.
Všetci učitelia, ktorí sa už raz vzdelali, prejdú vzdelávaním opäť. Ich peňaženky zrejme opäť zaplačú a peňaženky poskytovateľa sa potešia. Kto bude poskytovať vzdelávanie, nevedno, zrejme však jedna z nečinných organizácií ministerstva školstva ako MPC (Metodicko-pedagogické centrum) alebo ŠPÚ (Štátny pedagogický ústav), ktoré sa v poslednej dobe preslávili tým, že síce nerobia nič, ale zato im stále stúpajú výdavky.
Budeme mať asi najpreškolenejších učiteľov vo svete, škoda len, že na školstve sa to ktovieako neodrazí. Nechápte ma zle, myšlienka pravidelného vzdelávania má svoj zmysel. Má zmysel vedomosti aktualizovať a dopĺňať. Ale nárazové zrušenie kreditov s nárazovým preškolením všetkých učiteľov zaváňa biznisom pre vyvolených. Navyše, vzdelávanie po novom musia absolvovať aj triedni učitelia, predsedovia predmetových komisií... Čo znamená ďalší klienti.
Riešiť by sa to pritom dalo celkom elegantne: Kreditový príplatok premietnuť do základného platu učiteľa s podmienkou, že každý učiteľ musí za istý počet rokov absolvovať istý počet hodín vzdelávania. V Estónsku to donedávna bolo 160 hodín za 5 rokov. Radiť by sa medzi také vzdelávanie nemuseli len štátom poskytované školenia, ale aj odborné konferencie či workshopy, ktorých je na Slovensku neúrekom (medzi inými aj konferencie Učíme pre život či Cesty k dobrej škole). Vzdelávanie učiteľa by bolo tak skutočne kontinuálne, bolo by normálnou súčasťou jeho práce a prebiehalo by počas celej jeho praxe.
Samozrejme, na takom vzdelávaní by si niekto nemohol spraviť monopol. Ani by sa nemohol bleskurýchle nabaliť v priebehu pár rokov. A to by asi nebol taký zaujímavý biznis, však?