Toto chceme v SaS presadiť v školstve

Autor: Branislav Gröhling | 15.1.2018 o 16:02 | (upravené 15.1.2018 o 16:49) Karma článku: 7,05 | Prečítané:  3107x

Keďže po 2 rokoch na ministerstve školstva vidíme nulovú aktivitu, prichádzame s našimi cieľmi a návrhmi pre školstvo.

Kompletný materiál s našimi opatreniami nájdete tu. Venujeme sa problémom školstva, o ktorých politici dlho vedia, ale nemajú odvahu ich riešiť. Vychádzame z praxe, ako aj z práce odborníkov. Navrhujeme jasné a konkrétne opatrenia, ktoré stoja na 3 princípoch:

1. Väčšia sloboda a zodpovednosť pre školy 

2. Kvalitnejší systém vzdelávania

3. Efektívne fungujúci rezort

K nim zverejňujeme aj odborné sprievodné materiály, ktoré hlbšie analyzujú dané problémy a prikladáme aj návrhy zákonov. Zároveň takto vyzývam odbornú verejnosť k diskusii o návrhoch v tomto materiáli. Ide o 11 základných oblastí:

Platy učiteľov:

  • Navrhujeme navýšenie platov učiteľov jednorázovo a výrazne. Ak očakávame kvalitu od školstva, štát ju musí adekvátne zaplatiť (čo sa dnes nedeje a stále v platoch učiteľov výrazne zaostávame za priemerom krajín EÚ).
  • Navrhujeme zvýšiť nástupný plat učiteľa zo 690 na 912 eur (teda na úroveň priemernej mzdy v hospodárstve). Následne v 11. triede, kde je najviac učiteľov, bude plat 1115,50 eur.

Organizácie ministerstva školstva:

  • Všetci vedia, že ich je priveľa, venovalo sa im niekoľko analýz, množstvo organizácií je nefunkčných a zbytočných a míňajú zbytočne peniaze.
  • V SaS sme sa opakovane vyjadrili, že chceme znížiť počet organizácií ministerstva (bližšie v linku hore) a upraviť ich náplň práce, aby skutočne prispievali ku kvalite vzdelávania. Odhadujeme, že takto usporíme do 20 mil. eur ročne.
  • Viac o tom, ako sa organizácie nerušili a ich rozpočty rástli tutu.
  • Rozpočet organizácií nájdete tu a proces rušenia tu.

Zjednotenie financovania školstva:

  • Logický človek by očakával, že školy sa financujú z rezortu školstva. Menej logický človek by povedal, že sa financujú z rezortu vnútra. A mal by pravdu. Obrovská časť peňazí prúdi do škôl nezmyselne z rezortu vnútra, čím vzniká neprehľadnosť a priestor na neefektívne míňanie financií.
  • Tento systém bol zavedený v roku 2013 a v už aj tak prekomplikovanom financovaní spôsobil chaos. Návrat financovania pod rezort školstva je jediné logické riešenie.
  • Pozrite si, ako sa zmenilo financovanie tu.

Zníženie počtu a skvalitnenie vysokých škôl, stredných škôl aj základných škôl

  • Ďalšia nepopulárna téma, o ktorej všetci dobre vedia. Nikto z politikov to nechce ani len vysloviť, nieto aby to ešte realizovali. Aj keď im to analýzy a odborné tímy dlhodobo pripomienkujú. Máme veľa vysokých škôl, ale aj veľa stredných škôl a veľkú rozdrobenosť základných škôl.
  • V súčasnom stave sa takto znižujú nároky na žiakov, ničí sa kvalita vzdelávania a trpí tým hlavne žiak. Sprievodné materiály a analýzy tutu.

Otvorenie trhu s učebnicami:

  • Téma, ktorú dlhodobo presadzujem. Sme takmer posledná krajina, ktorá centrálne obstaráva učebnice a tvári sa, že 1 minister vie, z akých učebníc sa majú učiť všetci žiaci na Slovensku, na každej z 2101 ZŠ a 710 SŠ. Školy sú odkázané na jeden typ učebníc, nie sú spokojné s ich kvalitou a ministerstvo ich ani len nevie školám doručiť. Bližšie k téme tu, tutu.
  • My tvrdíme, že najlepšie dokážu vybrať učebnice učitelia a riaditelia, ktorí so žiakmi robia a nie minister. Tak, ako to aj funguje inde vo svete. Navrhujeme posielať peniaze školám, aby si vyberali učebnice a navýšiť na ne financie. Tým sa podporí konkurencia na trhu s učebnicami a tvorba nových materiálov. Odhadujeme, že na každého prváka príde cez 30 eur na učebné materiály. Viac o trhu s učebnicami tu. Návrh zákona nájdete tu.

Obsah vzdelávania:

  • Ministerstvo v poslednej dobe robí v obsahu vzdelávania diletantské rozhodnutia – vymýšľa nové predmety, mení počet hodín, robí zmeny v učive bez premyslenia, bez odborníkov, bez výsledkov a prináša chaos. 
  • Zmeny v tom, čo sa učí, sa majú robiť uvážene, nie náhodne od zeleného stola, podľa toho, čo si minister (alebo šéf strany) práve zmyslí.
  • Navrhujeme obsah vzdelávania systematicky aktualizovať každých 10 rokov v spolupráci so školami a odborníkmi. Do obsahu vzdelávania navrhujeme zakomponovať digitálne zručnosti, podporiť slobodu škôl vo výbere formy výučby (napríklad blokovú výučbu) a dať školám viac voľných hodín, aby mohli výučbu prispôsobiť potrebám svojich žiakov. 
  • K dokumentu prikladáme materiál „Vecné kroky reformy raného a základného vzdelávania“, ktorého autorom je Prof. PhDr. Branislav Pupala, CSc

Uplatnenie absolventov:

  • Téma, ktorú dlho presadzujeme. Z praxe vieme, že máme množstvo nadbytočných odborov, ktoré nemajú perspektívu či uplatnenie. Avšak o uplatnení našich absolventov nemáme žiadne seriózne údaje.
  • Chceme, aby štát dával verejnosti jasné informácie o uplatnení absolventov, aby sa rodičia a stredoškoláci sami rozhodovali, kde budú študovať a vedeli, akú perspektívu prináša štúdium konkrétnych odborov. Viac o tom, prečo to má zmysel robiť nájdete tu, tutu. Zákon nájdete tu.

Aktéri vzdelávania:

  • Navrhujeme jasne rozdeliť kompetencie zriaďovateľov, škôl a manažmentov škôl a umožniť zavedenie školskej právnickej osoby (ŠPO), vďaka ktorej budú môcť školy dostávať peniaze priamo a tvoriť zoskupenia, ktoré spolu môžu riešiť obsah vzdelávania, ekonomické či účtovné záležitosti. Viac tu.

Duálne vzdelávanie:

  • Veľkolepý projekt, ktorý štát vôbec nezvládol. Z praxe na stredných odborných školách viem, čo školy, žiakov aj učiteľov odrádza od tohto systému.
  • V prvom rade treba ponechať školám normálny normatív. Dnes štát berie školám peniaze, keď sa ich žiaci zapoja do duálneho vzdelávania. Ďalej navrhujeme umožniť vstup do duálneho vzdelávania aj vo vyšších ročníkoch a odstrániť byrokratické prekážky pre žiakov aj zamestnávateľov.
  • Viac o duálnom vzdelávaní tu, tu, a tu. Zákon nájdete tu.

 

Viac o našich návrhoch pre školstvo sa dočítate na tomto linku.

Citovanie, šírenie, či inšpirácia ministerstva školstva sú vítané.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Agent 007 sa celé roky predstavoval zle. Jeho pravé meno je iné

V archívoch objavili skutočného Jamesa Bonda.

PLUS

Prečo je také ťažké komunikovať s najbližšími

Je ľahšie komunikovať s neznámymi či s najbližšími?

KOŠICE KORZÁR

Zamestnanci rozkrádali U. S. Steel, súd ich musel oslobodiť

Zlodejov nasnímala kamera, no nebola inštalovaná v súlade so zákonom.


Už ste čítali?