reklama

Takto financujeme naše školy

Štát vytvoril financovanie, v ktorom udržiava malé školy v susedných obciach, 69 % škôl treba dofinancovať, lebo majú málo žiakov a takmer žiadna škola nemá dosť peňazí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (29)

Normatívne financovanie

Financovanie začína normatívom, teda balíkom financií, ktorý každá škola dostane na žiaka. Pôvodným predpokladom bola myšlienka „čím viac žiakov, tým viac financií“ a bola to aj výzva pre snaživé školy zabojovať o žiakov. Prvý nástrel takéhoto financovania predpokladal prechodné obdobie tri roky, pre školy, ktoré mali tak málo žiakov, že by z normatívu neprežili. Školám pod 250 žiakov sa normatív vynásobil koeficientom od 1,004 do 1,495 a teda na žiaka dostali vyššiu sumu financií. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tri roky však dávno uplynuli a tento systém funguje naďalej – menšie školy, a tým myslíme nielen málotriedky s 1. stupňom niekde na lazoch, ale aj plnoorganizované školy vo vedľajších obciach, sú financované vyšším normatívom. Keby šlo o pár škôl, naše školstvo by to prežilo.

Ale nie je to tak. Až 69 % základných škôl dostáva zvýšený objem financií, keďže nemajú dosť žiakov. A iba 31 % škôl dostáva normatív v štandardnej výške. Z celkového počtu 2101 základných škôl štát dáva viac financií až 1 443 školám a zvyšných veľkých 658 škôl znevýhodňuje a posiela im iba to, čo majú dostať. Je normálne nastavený systém financovania, ak 143 304 žiakov dostáva na svoje vzdelanie vyšší normatív ako zvyšných 290 161?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aký je to systém, keď musíme dofinancovať dve tretiny škôl? Najvyšší normatív (1,495 násobok) na žiaka dostávajú školy do 150 žiakov. Takýchto škôl je 1022, skoro polovica zo všetkých základných škôl.

Viete, že máme aj školy, kde je počet všetkých žiakov školy 5? Školy, nie triedy. Môže si náš štát dovoliť, aby 220 základných škôl nemalo viac ako 20 žiakov? A k tomu spomeňme, že štvrtina základných škôl nemá viac ako 50 žiakov. Ako asi sú tieto školy materiálne a personálne vybavené? Aká je tam asi kvalita výučby? 89 % škôl do 50 žiakov nemá telocvičňu a 55 % z nich nemá knižnicu.

Všetci chápu, že racionalizácia je nutná, ale nie je tej sily, ktorá by ju urobila. Racionalizácia neznamená, všetko zrušiť hlava-nehlava, ale dá sa urobiť aj rozumne s ohľadom na dostupnosť školy, lokalitu a aspoň každý rok upravovať koeficienty, aby sa postupne približovali a zotierali rozdiely. Keby mali všetky školy naplnené potreby, nikto by počet žiakov v nich neriešil. Ale v súčasnej biede by sa mohla do systému vniesť aspoň nejaká spravodlivosť. Načo je takáto norma, keď má toľko výnimiek?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dohodovacie konanie

Druhou zaujímavosťou financovania je dohodovacie konanie, ktoré prichádza v decembri. Napriek zvýšeným normatívom, či ako-takému dofinancovaniu obcou, základným školám (v podstate žiadnym, ani malým, ani veľkým) peniaze nestačia. Zriaďovateľ preto vypíše jednoduchú žiadosť (veď finančné analýzy hospodárenia škôl sú sledované ministerstvom školstva) a ministerstvo rozhodne o dofinancovaní. Školy uvidia len výsledné čísla. Mnohé školy nedostanú nič, nevediac prečo. Mnohé dostanú veľa – aj desaťtisíce eur. Verejnosť vidí iba čísla bez zdôvodnenia a tak si môže domýšľať, akým kľúčom sa v našej krajine asi prideľujú finančné prostriedky do škôl. Predpokladáme, že tieto financie idú na "záchranu" škôl - na decembrové mzdy, resp. doplatky na prevádzku, hoci verejnosť i žiadatelia nevedia, či je to tak. Môžeme to len predpokladať. Priestor na korupciu ako vyšitý. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ani slovko o kvalite školy. My dnes nepodporujeme kvalitu škôl, my podporujeme obce a mestá, aby tú školu mali. Je jedno, akú, hlavne, že je blízko. Je jedno, koľko stojí, ako je vybavená a je jedno, aké vzdelanie v nej žiaci dostanú. Rodičom povieme, že je dobré, keď majú školu po ruke a tí nám za to dajú hlas vo voľbách.

Branislav Gröhling

Branislav Gröhling

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  101
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Exminister školstva, poslanec NR SR, člen školského výboru, bývalý poradca pre školstvo na BSK. Vyše 10 rokov som robil vzdelávanie na odborných školách, kde sme na školy prinášali najlepšie poznatky z praxe. Venujem sa školstvu, spoločenským a liberálnym témam, mám rád kávu (ristretto), dobré jedlo, príležitostne aj dobrý rezeň. ☕️🍝🍗 Zoznam autorových rubrík:  školstvoNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu