Špecialita nášho školstva: učiť bez učebníc

Autor: Branislav Gröhling | 2.10.2017 o 18:43 | (upravené 4.10.2017 o 12:14) Karma článku: 8,96 | Prečítané:  2855x

Školy opäť nedostali učebnice a rodičia museli vytiahnuť peňaženky a zaplatiť za ne nemalé peniaze. Riešenie ministerstva? Viac byrokracie.

Na tento školský rok objednali školy 2,26 milióna učebníc. Nedostali ani len milión. Chýba im 59 % učebníc a ministerstvo opäť zlyhalo v svojej hlavnej náplni – zabezpečiť kvalitné vzdelanie pre všetkých žiakov.

Ako reaguje ministerstvo? Navrhuje ďalšie papierovačky. Každú učebnicu bude musieť škola označiť evidenčným číslom a viesť jej evidenciu a každoročne zapisovať, kedy bola zakúpená, akú cenu mala, koľký rok sa používa, koľko učebníc je vyradených... Pre 9-ročnú základnú školu s 30 žiakmi v jednej triede by to bolo na jeden predmet 540 kníh. Dôvodom je, že si zrejme ministerstvo myslí, že školy žiadajú učebnice nadmerne, alebo chce mať prehľad o tom, koľko nepoužiteľných učebníc školy vyradili, či koľko ostalo škole na sklade. Každoročne žiadajú školy veľa nových titulov aj preto, že mnohé učebnice majú pracovné zošity, ktoré sú, logicky, len na jedno použitie a treba ich vždy doobjednať.

Ako táto byrokracia pomôže dieťaťu bez knihy, učiteľovi, ktorý musí tvoriť náhradné materiály a rodičovi, ktorý platí za to, že štát si zanedbáva povinnosti, nevedno. V skutočnosti by sa to dalo vyriešiť pomerne jednoducho, aj keď, samozrejme, nebolo by to zadarmo.

Centrálne obstarávanie učebníc nefunguje. Každoročne učebnice meškajú, neprídu v žiadanom počte, alebo neprídu vôbec – ako aj tento rok. Nápor žiadostí a ich počet systém nezvláda. Mali by sme prejsť na jednoduchý systém, kedy ministerstvo zašle škole peniaze určené na nákup učebníc a tá zakúpi učebnice a vyberie si z obrovského balíka odporúčaných titulov, podľa svojho uváženia. Jednak by sa opustil aj tak nefunkčný systém centrálneho obstarávania a dvojak by sme školám umožnili vyberať učebnice. Nie je to obrovská novinka, je to systém fungujúci v mnohých európskych krajinách, vrátane Estónska, ktoré exceluje v medzinárodných porovnaniach. Na problém s dodávaním učebníc ako aj na potrebu otvorenia trhu s učebnicami, mimochodom, roky upozorňuje aj množstvo odborníkov v rôznych publikáciách (Správa o stave školstva, Inštitút vzdelávacej politiky, TALIS alebo PISA).

Takže riešenie tu je, je rokmi overené, dokonca odporúčané a prekvapivo to nie je ďalšia byrokracia. Lenže, ako aj v iných oblastiach, keď je riešenie na jednej strane, ministerstvo sa vyberá tou opačnou.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.


Už ste čítali?