Niektorých učiteľov, napríklad učiteľky materských škôl, vychovávateľky v centrách voľného času a školských kluboch detí alebo učiteľov základných umeleckých škôl platia mestá a obce. Tie tvrdia, že peniaze na zvýšenie platov nemajú. A tu sa začína celý problém. Minister dal sľub za niekoho iného.
Predstavte si, že ste učiteľka. Práve ste nastúpili do práce v materskej škole. Najprv minister oznámi, že vám zvýši plat, vzápätí sa dozviete, že to tak možno nebude. Zdanlivo odrazu nikto nie je zodpovedný za vašu mzdu. Minister niečo prisľúbi, potom povie, že si to majú vyriešiť mestá a tie zas reagujú, že minister nemá sľubovať nič v ich mene. A všetci si vás pohadzujú ako horúci zemiak, hrajú s vami akýsi ping pong a vy netušíte, ako to celé dopadne.
Každému je jasné, že učiteľstvo dnes nie je o peniazoch. Aj keď je to veľmi dôležité povolanie. Plat je podstatne nižší, než plat iných absolventov vysokých škôl a učitelia to vedia. Mnohí si vybrali toto povolanie preto, lebo chcú z mladých ľudí vychovať schopných občanov, chcú rozvíjať ich talent, chcú, aby boli čo najúspešnejší. Pre tých, ktorí sú v školstve 32 rokov a dosiahli svoj maximálny plat, sú takéto zmeny možno nepodstatné. Ale pre tých, ktorí práve nastúpili, ide o veľkú zmenu. Začínajúci učiteľ sa rozhoduje, či vydrží a ostane v práci, kým sa mu postupne nezvýši plat, alebo či učiteľstvo zavesí na klinec a prejde do lepšie platenej sféry.
Učiteľ sa však teraz rozhodnúť nevie, je v šachu a čaká, ako celá táto hra dopadne. Možné výsledky sú tri:
1. Mestá a obce nepovolia, učitelia od septembra nebudú mať viac peňazí a ministrovi to spraví zlú reklamu.
2. Ministerstvo školstva, aby sa vyhlo zlej reklame, pošle mestám a obciam dodatočný balík na zafinancovanie platov učiteľov a mestá a obce dosiahnu, čo chceli.
3. Posledná možnosť je nasledovná: peniaze nenájde ani ministerstvo, ani mestá a obce. Ale „na papieri“ sa navýšia platy učiteľov aj v materských či umeleckých školách a peniaze na zvýšenie zoberú učiteľom z osobných odmien. A všetci budú šťastní. Minister splnil, čo sľúbil a mestám a obciam sa to napokon podarilo „vyriešiť.“ Len ten učiteľ nebude zarábať o nič viac a stále bude rozmýšľať, či sa ešte oplatí v školstve robiť alebo či je čas zavesiť učiteľstvo na klinec.