Už aj predstavitelia vlády vidia, že duálne vzdelanie nefunguje. Išlo o obrovský projekt, no jeho úspech je len minimálny. Do systému sa zapája pravidelne menej žiakov, než sa očakáva: v prvom roku vzniklo 1448 miest vo frimách a zapojilo sa len asi 450 žiakov, v druhom roku to bolo 2700 miest a zapojilo sa iba 1122 žiakov. Štát totiž chce duálne vzdelávanie také, aké bolo pred 30 rokmi. Žiak študuje za automechanika, praxuje celú strednú školu v jednom podniku, kde sa napokon aj trvalo zamestná. Ale dnes už to tak nefunguje. Kedysi sme žili v inej realite – v nej si fabrika vychovala svojich budúcich zamestnancov a tí v nej mali robiť do konca života. Dnes máme trhové hospodárstvo, veľa rôznych možností zamestnať sa a hlavne meniaci sa svet a meniaci sa trh práce.
Iba sa pozrime, ako sa okolo nás zmenil svet za 30 rokov. Mobily, internet, sociálne siete, cestovanie do zahraničia... Manuálna práca už netvorí hlavný motor ekonomiky a ostať celý život v jednom zamestnaní v jednej firme je skôr zriedkavosťou než pravidlom. A ako sa medzitým zmenilo školstvo Môže v tomto svete duálne vzdelávanie fungovať tak, ako pred 30 rokmi?
Myšlienka duálneho vzdelávania – dať žiakovi čo najaktuálnejšie vzdelanie v podobe praxe v podniku, je ale dobrá. Čo duálne vzdelávanie potrebuje, je väčšia otvorenosť. Znížiť byrokraciu pre zamestnávateľov pri zapojení sa do duálneho vzdelávania, zjednodušiť vstup aj výstup z tohto systému, umožniť aj druhákom či tretiakom sa doňho zapojiť, ako aj prehodnotiť pravidlo znižovania normatívu škole, ktorá sa do duálneho vzdelávania zapojí.
Odborné školy už nemôžu čakať, že vychovajú človeka, ktorý bude celý život manuálne pracovať v jednom povolaní. Pre žiaka je veľkým prínosom pracovať u zamestnávateľa a získať zručnosť, no zároveň by ho škola mala naučiť flexibilite, samostatnosti a rátať aj s tým, že sa možno nezamestná, ale bude živnostník, bude podnikať, alebo časom zmení povolanie. Rátať so zmenou povolania je dnes oveľa dôležitejšie než kedysi. Podľa štúdie z Oxfordu, až 47 % povolaní hrozí, že vďaka technológiám a automatizácií zaniknú alebo ich postupne nahradia stroje behom najbližších 25 rokov.
Duálne vzdelávanie, ako aj vzdelávanie ako také, musí brať ohľad na svet vonku a zmeny v ňom. A čím skôr si to uvedomí štát, tým lepšie.