reklama

Vzdelávanie, ktoré nezaujalo 98 % žiakov. Prečo?

Duálne vzdelávanie nefunguje tak, ako štát očakával. Po dvoch rokoch sú doňho zapojené len 2 % prvákov a druhákov žiakov SOŠ.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Už aj predstavitelia vlády vidia, že duálne vzdelanie nefunguje. Išlo o obrovský projekt, no jeho úspech je len minimálny. Do systému sa zapája pravidelne menej žiakov, než sa očakáva: v prvom roku vzniklo 1448 miest vo frimách a zapojilo sa len asi 450 žiakov, v druhom roku to bolo 2700 miest a zapojilo sa iba 1122 žiakov. Štát totiž chce duálne vzdelávanie také, aké bolo pred 30 rokmi. Žiak študuje za automechanika, praxuje celú strednú školu v jednom podniku, kde sa napokon aj trvalo zamestná. Ale dnes už to tak nefunguje. Kedysi sme žili v inej realite – v nej si fabrika vychovala svojich budúcich zamestnancov a tí v nej mali robiť do konca života. Dnes máme trhové hospodárstvo, veľa rôznych možností zamestnať sa a hlavne meniaci sa svet a meniaci sa trh práce.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Iba sa pozrime, ako sa okolo nás zmenil svet za 30 rokov. Mobily, internet, sociálne siete, cestovanie do zahraničia... Manuálna práca už netvorí hlavný motor ekonomiky a ostať celý život v jednom zamestnaní v jednej firme je skôr zriedkavosťou než pravidlom. A ako sa medzitým zmenilo školstvo Môže v tomto svete duálne vzdelávanie fungovať tak, ako pred 30 rokmi?

Myšlienka duálneho vzdelávania – dať žiakovi čo najaktuálnejšie vzdelanie v podobe praxe v podniku, je ale dobrá. Čo duálne vzdelávanie potrebuje, je väčšia otvorenosť. Znížiť byrokraciu pre zamestnávateľov pri zapojení sa do duálneho vzdelávania, zjednodušiť vstup aj výstup z tohto systému, umožniť aj druhákom či tretiakom sa doňho zapojiť, ako aj prehodnotiť pravidlo znižovania normatívu škole, ktorá sa do duálneho vzdelávania zapojí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odborné školy už nemôžu čakať, že vychovajú človeka, ktorý bude celý život manuálne pracovať v jednom povolaní. Pre žiaka je veľkým prínosom pracovať u zamestnávateľa a získať zručnosť, no zároveň by ho škola mala naučiť flexibilite, samostatnosti a rátať aj s tým, že sa možno nezamestná, ale bude živnostník, bude podnikať, alebo časom zmení povolanie. Rátať so zmenou povolania je dnes oveľa dôležitejšie než kedysi. Podľa štúdie z Oxfordu, až 47 % povolaní hrozí, že vďaka technológiám a automatizácií zaniknú alebo ich postupne nahradia stroje behom najbližších 25 rokov.

Duálne vzdelávanie, ako aj vzdelávanie ako také, musí brať ohľad na svet vonku a zmeny v ňom. A čím skôr si to uvedomí štát, tým lepšie.

Branislav Gröhling

Branislav Gröhling

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  101
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Exminister školstva, poslanec NR SR, člen školského výboru, bývalý poradca pre školstvo na BSK. Vyše 10 rokov som robil vzdelávanie na odborných školách, kde sme na školy prinášali najlepšie poznatky z praxe. Venujem sa školstvu, spoločenským a liberálnym témam, mám rád kávu (ristretto), dobré jedlo, príležitostne aj dobrý rezeň. ☕️🍝🍗 Zoznam autorových rubrík:  školstvoNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu