Povinné vzdelávanie od 5 rokov do 17 – áno alebo nie?

Autor: Branislav Gröhling | 20.10.2016 o 15:57 | (upravené 21.10.2016 o 12:21) Karma článku: 10,58 | Prečítané:  4307x

Odborníci ministerstva navrhujú rozšíriť povinnú dochádzku (po novom vzdelávanie) na 12 rokov. Prečo by sme toto mohli považovať za dobrý krok a prečo nie?

Začiatok v 5 rokoch

Toto je asi najdiskutovanejší bod, na ktorý si človek vypočuje množstvo rôznych názorov. Skupina odborníkov, ktorá robila na dokumente ministerstva, navrhla pridať na základné školy prípravný ročník pre 5-ročné deti. Prvý, koho to nepoteší, sú rodičia, ktorí by radi deťom odložili školu a nechali ich „užiť si detstvo.“

V podstate sa ale aj v škôlke či mimo nej dieťa rozvíja a učí nové veci. V prípravnom ročníku pre 5-ročné deti, by sa mali tieto deti učiť hravou formou ako v škôlkach. Nepôjde o štandardné triedy s lavicami a tabuľami. No miestnosti na základných školách bude preto treba adekvátne vybaviť a pripraviť, čo znamená ďalšie investície, potenciálne možno aj zamestnať vychovávateľky. Je to ale zrejme nižšia investícia, než zriaďovanie ďalších škôlok.

Samozrejme, môžeme povedať, že v škôlkach deti spolunažívajú so svojimi rovesníkmi, zatiaľ čo na základnej škole budú chodiť do tej istej budovy, kam chodí aj 14-15-ročná mládež, čo je predsa len veľký rozdiel.

Faktom je, že dnes sa odporúča predškolská dochádzka pre 5-ročné deti. Takto by bola len možnosť zvoliť, či pôjdu do materskej školy alebo do základnej školy, alebo či rodičia zvolia domáce vzdelávanie. Takéto riešenie môže kompenzovať nedostatok voľných miest v skôlkach, čo zas poteší rodičov, ktorí sa potrebujú vrátiť do práce.

Ďalším pozitívnou predstavou je, že prítomnosť triedy-netriedy môže akosi uvoľniť rigídne nemenné prostredie škôl. Kreativita a uvoľnenosť, ktorá bude prítomná v predprípravných ročníkoch, môže postupne „presiaknuť“ aj do zvyšku školy. Zároveň bude pre dieťa prechod do školy plynulejší, organickejší. Nepôjde do neznámeho prostredia, ale bude chodiť do budovy, kde sa ešte donedávna hrávalo s ostatnými deťmi.

Prípravný ročník v škole bude len jednou z možností. V podstate pre rodičov, ktorí chcú nechať dieťa v škôlke, sa veľa nemusí zmeniť a pre tých, ktorí nemohli dať dieťa do škôlky, to môže byť prínosom. Problémom to bude pre školy, ktoré budú musieť vytvoriť miestnosti pre deti a možno nájsť nových zamestnancov. Aj OECD nás dlhodobo upozorňuje, že predprimárne vzdelávanie je kľúčové pre budúci rozvoj dieťaťa a že v porovnaní s ostatnými krajinami zaostávame v predškolskej dochádzke. Toto opatrenie to môže čiastočne vylepšiť.

Povinné vzdelávanie do 17

Toto asi najviac znepokojí učiteľky, ktoré majú na starosti problémových žiakov, ktorí prepadajú. Znemená to, že budú mať medzi deviatakmi 17-ročného človeka, čo ani náhodou nebude ľahké. Na druhú stranu to môže znamenať, že títo žiaci budú mať väčšiu šancu dokončiť aspoň základnú školu. Často sa stane, že prepadajúci žiak dovŕši 16 rokov a neskončí ani len ZŠ.

Otázne je, čo so 17 ročným človekom, ktorý odíde zo školy? Kedysi sa mohol aspoň za dva roky na učilišti vyučiť a takto? Kde môže pracovať, navyše ako neplnoletý? Prečo to radšej rovno nepotiahnuť do 18? Tu by opäť hromžili učiteľky, ktoré vyučujú problémové deti. 

Celkovo tu však hovoríme o menšinových prípadoch. Na Slovensku máme veľmi dobré percento ľudí, ktorí dokončia základnú aj strednú školu. Táto zmena reálne ovplyvní len malú časť žiakov. A po pravde (aj keď by možno učitelia takýchto žiakov namietali), čím dlhšie je žiak v škole, tým má väčšiu šancu, že sa na neho niečo nalepí a že bude produktívnym členom spoločnosti, ktorý sa o seba postará. Namiesto človeka, ktorý by išiel hneď na úrad práce.

A na záver

Zrejme najrozpoltenejšie reakcie verejnosti sú na návrh povinného vzdelávania od 5 rokov. Treba tu však spomenúť jednu vec. Či sme za alebo proti, odborná skupina ministerstva tu spravila jeden rozumný krok. A to aj z pozície opozičného poslanca chválim. Predtým, než sa rozhodne, či budeme uprednostňovať povinný prípravný ročník na základnej alebo na materskej škole, tento systém prejde pilotnou fázou experimentálneho overovania. A tak by to malo byť. Namiesto ráznych zmien „od stola“ je lepšie nový systém otestovať a overiť.

Zatiaľ sa teda nemusíme ničoho obávať. Počkáme a uvidíme, čo prinesú prvé skúsenosti.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.


Už ste čítali?