reklama

Kde udělali soudruzi z NDR chybu?

Tak sme konečne spustili duálne vzdelávanie. Princípom malo byť prepojenie školy s praxou. Myšlienka nie nová (takto som napríklad fungoval na priemyslovke aj ja) sľubovala na papieri záchranu odborného školstva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Kým pôvodne sa totiž rátalo s uzatvorením až 1 500 učebných zmlúv v prvom roku fungovania, k dnešnému dňu ich bolo uzavretých niečo cez 300. Kde „soudruzi z NDR“ urobili chybu? V prvom rade potrestali školy, ktoré sa do duálu zapojili. Každý jeden žiak totiž prináša svojej škole nejaký balík peňazí z rozpočtu, ide o tzv. normatív. Čím viac žiakov škola má, tým dostane viac peňazí. Lenže duálny zákon hovorí o tom, že keď žiak nastúpi do procesu duálneho vzdelávania, bude škole na neho normatív krátený (pri inštalatéroch to je až o 48 %). Všetko sa vypočítava podľa tabuľky, ktorej princíp nikto nechápe. Školy sa tak logicky do duálu nehrnú. Okrem krátenia normatívu by sa riaditelia škôl museli popasovať ešte s jedným problémom. Učiteľ, ktorý vyučoval 100 % predmetu, by mal odrazu učiť iba 40 či 50 %. Pedagógovi sa tak musí znížiť úväzok na polovicu alebo dokonca tretinu. V niektorých prípadoch môže dokonca dôjsť aj k prepúšťaniu. Nejde však o bezvýchodiskovú situáciu. Učiteľom sa síce zvyšovali platy, ale zvyšoval sa aj základný úväzok z pôvodných 17 hodín na 22. Stačilo by ho tak opäť znížiť na 17 hodín. Učiteľom by ostali platy, iba by odpracovali menej hodín.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale to stále nie je koniec problémov, ktoré trápia školy. Predstavte si triedu, kde je 25 žiakov. Päť z nich vstúpi do duálu. Čo sa stane s tými zvyšnými dvadsiatimi? Táto slovná úloha, bohužiaľ, nemá ľahké riešenie. Buď niekto zoberie tých dvadsiatich (ale kto?), alebo tí piati nebudú môcť vstúpiť do duálu, keďže triedu nemožno rozdeliť. Škola nedokáže zabezpečiť odborný výcvik, pretože vstúpila do duálu a bude mať krátený normatív. Tým pádom nebude mať na to, aby financovala majstrov odborného vzdelávania....a tak dokola.

Iný príklad z praxe riešia stredné stavebné školy. Ako iste všetci vieme, stavebníctvo je sezónne zamestnanie. Firmy z tohto odboru, ktoré sa chceli zapojiť do duálu, sa tak okamžite začali pýtať, čo budú robiť so žiakmi mimo sezónu od cca decembra do februára. Buď budú doma, alebo sa budú poflakovať po firme. Môžu ich vrátiť do školy? Jasné, že nie. Veď škola je v duále, skrátil sa jej normatív a riaditeľka musela prepustiť majstrov... Ale ani tento problém nie je neriešiteľný. Po celom Slovensku sa kedysi zakladali centrá odborného vzdelávania, ktoré sú momentálne zbytočné. Práve tie by mohli mladých ľudí na ten čas prijať. Len by to musel niekto zafinancovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež je na pováženie, prečo nemôže byť vytvorená tzv. duálna trieda, ktorá by spojila študentov z viacerých odborov, ktorí sa do duálu zapojili.

V celej tejto mizérii nechápem, prečo sa stále rieši iba stredné odborné školstvo a nie stredné školstvo ako také. Myslím, že by sme sa mali vrátiť späť, keď boli školy vyšpecifikované a všetci vedeli, na akú školu kto chodí. Hybridy, ktoré sú dnes vytvárané, vnášajú do celej situácie zbytočný chaos. 

Branislav Gröhling

Branislav Gröhling

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  101
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Exminister školstva, poslanec NR SR, člen školského výboru, bývalý poradca pre školstvo na BSK. Vyše 10 rokov som robil vzdelávanie na odborných školách, kde sme na školy prinášali najlepšie poznatky z praxe. Venujem sa školstvu, spoločenským a liberálnym témam, mám rád kávu (ristretto), dobré jedlo, príležitostne aj dobrý rezeň. ☕️🍝🍗 Zoznam autorových rubrík:  školstvoNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu