reklama

To komu v KDH napadlo?

Chcú zmeniť číslo 16 na 18 a tváriť sa ako víťaz, ktorý pomohol vyriešiť problémy v stredných školách s vysokým podielom rómskych detí. To je myslenie KDH!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (55)

Túto vetu som prvýkrát počul v lete v Kežmarku, kde sa konala odborná konferencia na tému Povinné vzdelávanie, z úst podpredsedníčky KDH pre školstvo Miroslavy Szitovej." KDH chce povinnú školskú dochádzku do 18 rokov. Dôvodom je, že mladí, ktorí vo veku 16 rokov ukončia povinnú školskú dochádzku a nechodia ďalej do školy, sú neuplatniteľní na trhu práce." Nápad prezentovali najmä ako pomoc školám s vysokým podielom rómskych detí. Týkať sa však bude všetkých mladých.

Už vtedy mi to prišlo ako výmysel urobený od stola. Ten, komu to napadlo, sa zrejme nikdy nerozprával s učiteľom na strednej škole, ktorý má v triede rómske deti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa mojich skúseností z nášho 10 ročného vzdelávania, niektorí rómski žiaci na strednej nemajú ani základné návyky, ktoré sa deti učia v detstve i na základnej škole (umývať si zuby, zdraviť sa druhým, poprosiť a poďakovať), fungovať v nejakej spoločnosti a byť zodpovedný.

Na konferencii niektorí vyslovili, že takýmto opatrením vyriešia problém s mladými rómskymi mamičkami. Nemyslím si, že takto znížime počet otehotnení mladých rómskych dievčat. Keď dievča bude chodiť do školy do 16 rokov, otehotnie, ale keď bude chodiť do 18, tak už nie, lebo my jej to za tie dva roky vysvetlíme? A čo tie dievčatá, ktoré otehotneli vo veku 13,14, či 15 rokov? Ako to, že im nepomohla povinná dochádzka do 16 rokov?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak chce KDH pomôcť rómskym deťom cez vzdelávací systém, malo by sa zamerať na základné školy a tam podporiť deti, učiteľov, ale aj asistentov učiteľov, či výchovných a kariérnych poradcov.

Plán KDH bude mať dosah na všetkých študentov. Čo tým získame? Bude to veľmi drahé, lebo štát bude platiť ďalšie dva roky vzdelávania aj tím, ktorí do školy nechodia. Bude to neefektívne, lebo rómski žiaci, namiesto špeciálneho prístupu, ktorý by im umožnil naučiť sa zodpovednosti, dostanú len povinnosť o dva roky chodiť dlhšie do školy. A učitelia sa budú ďalšie dva roky trápiť s neprispôsobivými a nemotivovanými deťmi, čo ovplyvní aj kvalitu vyučovania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zachoval by som školskú dochádzku, ale jej trvanie na základnej škole by som skrátil späť na 8 rokov. Prečo? Problematické deti by tak mali dva roky učňovského vzdelávania na to, aby mohli robiť jednoduché práce, na ktoré netreba maturitu ani diplom. Potrebujú hlavne získať finančnú gramotnosť a naučiť sa ako chytiť do ruky kelňu a pomáhať majstrom murárom.

Nerozumiem argumentu, že mladší žiaci sú neuplatniteľní na trhu práce, pretože naň nie sú pripravení. Chceme tým povedať, že všetci osemnásťroční majú automaticky prácu?

Ak chceme vyriešiť otázku rómskych žiakov, začnime na začiatku. Venujme sa im radšej vo veku, keď je možné ich prístup k životu ešte pozitívne zmeniť. Takéto riešenie si však vyžaduje ozajstnú prácu a úsilie a nie len zmeniť číslo 16 na 18 a tváriť sa ako víťaz.

Branislav Gröhling

Branislav Gröhling

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  101
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Exminister školstva, poslanec NR SR, člen školského výboru, bývalý poradca pre školstvo na BSK. Vyše 10 rokov som robil vzdelávanie na odborných školách, kde sme na školy prinášali najlepšie poznatky z praxe. Venujem sa školstvu, spoločenským a liberálnym témam, mám rád kávu (ristretto), dobré jedlo, príležitostne aj dobrý rezeň. ☕️🍝🍗 Zoznam autorových rubrík:  školstvoNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu