reklama

Dobré správy pre duálne vzdelávanie?

Minulý týždeň sa v médiách objavila dobrá novina, že záujem o duálne vzdelávanie, resp. skôr zapojenie sa doň sa zdvojnásobil. Ide o akési zhodnotenie prvého roku duálneho vzdelávania a pozorovania zo začiatku druhého roku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Táto správa ma veľmi potešila, ale tie nasledujúce informácie mi pripadali ako „deja-vu“, keď sa Vám vracia situácia alebo spomienka, ktorú ste už zažili alebo sa Vám zdá, že sa už stala. Už pred rokom sa uvádzalo, že zákon o duálnom vzdelávaní má svoje nedostatky, že nie je vhodný pre zamestnávateľov, že medzi žiakmi, rodičmi a školami je slabá propagácia a je oň nedostatočný záujem. Vtedy by sa to však dalo ospravedlniť tým, že zákon bol schválený rýchlo a všetky zainteresované strany, od ktorých sa očakávalo, že sa do duálneho vzdelávania zapoja, mali na to málo času. Ale po roku počúvame opäť to isté.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale najprv tie pozitíva. Záujem o duálne vzdelávanie sa zdvojnásobil, v prvom roku sa zapojilo okolo 450 žiakov a v školskom roku 2016/2017 sa do prvého ročníka duálneho vzdelávania prihlásilo 1122 žiakov. To je pozitívne (aj keď ide spolu ide asi len o 1 % žiakov stredných odborných škôl). Ale pripravenosť firiem je podstatne vyššia, až s kapacitou viac ako 6000 miest. Zjavne ponuka prevyšuje dopyt. Čo takto pouvažovať aj o kapacite a najmä situácii škôl? Školy vstupom do duálu viac strácajú ako získavajú, niet divu, že záujem zo strany stredných odborných škôl je nízky. Ale tento istý identický problém bol aj minulý rok. Prečo zamestnávatelia, takí veľmi aktívni pri príprave takmer 6000 pracovných miest, nekomunikovali so školami a nedohodli sa na spolupráci, ktorá by bola prínosná pre obe strany? (zatiaľ nehovorím o žiakoch a ich rodičoch, len o spolupráci dvoch partnerov v jednom systéme).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najviac ma však pobavila informácia, že duálne vzdelávanie značne pomohlo k zlepšeniu dochádzky, dokonca sa dochádzka niekoľkonásobne zlepšila. Ako prišli k tomuto údaju? Na základe pozorovania 450 žiakov, ktorí boli v duálnom vzdelávaní v prvom roku jeho spustenia? Porovnávali dochádzku týchto 450 žiakov s ich dochádzkou v poslednom ročníku ZŠ alebo so zvyškom žiakov na odborných školách – teda asi 138-tisíc? Čo by skutočne zavážilo, je, kebyže sa dozvieme, že sa zlepšili výsledky žiakov. Ale hovoriť, že sa zlepšila dochádzka a navyše u 0,3 % žiakov odborných škôl, neznie mimoriadne.

V správe sa spomína ďalej, že chýba systémová podpora pre malých a stredných podnikateľov i živnostníkov. Keď som na to upozorňoval pred rokom, všetci sa čudovali, o čo mi ide, veď stačí, že sa zapoja veľké automobilky (ktoré sa napokon nezapojili). Konečne je snáď jasné, že aj keď automobilky vládnu Slovenskom, máme tu aj iné podnikateľské subjekty a najmä iné profesie a remeslá ako tie, ktoré úzko súvisia s automobilovým priemyslom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V správe sa tiež uvádza, že pri duálnom vzdelávaní sa narazilo na problémy ako je nezáujem, malá propagácia duálneho vzdelávania na ZŠ, nedostatočná systémová podpora, či kapacita škôl... Ide o problémy, ktoré boli jasné a predvídateľné (aj na ne odborná verejnosť a riaditelia upozorňovali) už pri zavádzaní systému duálneho vzdelávania.

Ďalšou informáciou, ktorá ma zaskočila bolo vytvorenie centier orientácie v 8 krajoch. Čo si pod tým predstaviť? Potrebujeme vytvoriť za niekoľko miliónov ďalším centrá, ktoré nebudú funkčné, tak ako centrá odborného vzdelávania a prípravy pri stredných odborných školách? Projekt RSOV skončil, hľadajú sa teraz témy na ďalšie finančne náročné projekty? Ako si predstavujeme fungovanie centier, ktoré majú slúžiť všetkým žiakom v poslednom ročníku ZŠ na celom Slovensku?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celkovo pôsobia výsledky duálneho vzdelávania rozpačito. Daný zákon mal údajne vysokú prioritu podporu bývalej vlády. Kam sa teda stratila tá podpora? V správe sa objavuje pár kritických vyjadrení od Rady zamestnávateľov pre systém duálneho vzdelávania. Práve títo ľudia sa podieľali na príprave a presadzovaní zákona o duálnom vzdelávaní. Dnes z ich strany kritizovať nedostatky duálneho vzdelávania, mi pripadá ako pokus o hodenie viny na niekoho iného a nastavenie ruky na ďalšie financie prostredníctvom projektov, ktoré sa obávam budú mať podobný výsledok ako doteraz. Veľké záverečné oslavné konferencie a rok na to opäť posťažovanie sa na nezáujem a slabú podporu a opäť nastavenie ruky na ďalší príspevok. 

Branislav Gröhling

Branislav Gröhling

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  101
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Exminister školstva, poslanec NR SR, člen školského výboru, bývalý poradca pre školstvo na BSK. Vyše 10 rokov som robil vzdelávanie na odborných školách, kde sme na školy prinášali najlepšie poznatky z praxe. Venujem sa školstvu, spoločenským a liberálnym témam, mám rád kávu (ristretto), dobré jedlo, príležitostne aj dobrý rezeň. ☕️🍝🍗 Zoznam autorových rubrík:  školstvoNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu