reklama

Dobrý remeselník je podpultový tovar

Rok 2020. Papaláši v nablýskaných limuzínach si to valia po diaľnici na východ Slovenska, aby v Košiciach slávnostne prestrihli pásku konečne dokončenej diaľnice. Nechýbajú ovácie ako postavili to, čo sľúbili.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Naozaj to však splnili oni? Ministri a naši politici? Nespomínam si, že by chodili medzi robotníkov, aby sa niečo priučili, alebo nebodaj, aby priložili ruku k dielu. Preto mi príde nefér, ak sa hovorí o tom, že vláda postavila cestu. Nie vláda, ale robotníci – remeselníci tú cestu v skutočnosti postavili.

Aby som však bol spravodlivý k politikom (medzičasom som sa aj ja jedným stal) nejde len o nich. Zamysleli sme sa niekedy nad tým, kto piekol chlieb, ktorý raňajkujeme? Neboli to iba stroje. Ešte stále sú potrebné ruky odborníkov z fachu. Škoda len, že spoločnosť remeslá dlhodobo zaznáva. Nie ani tak zákazníci, ktorí sa už pomaly po známosti snažia dopátrať k dobrému inštalatérovi, spoľahlivému automechanikovi či vychytenej cukrárke.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tu ide skôr o rodičov, ktorí namiesto toho, aby dali svoje dieťa, ktoré má talent aj zručnosť, vyučiť, pošlú ho radšej na gymnázium. Veď, keď si potom spraví vysokú (o úrovni niektorých vysokých škôl a odborov by sa tiež dal napísať samostatný blog), určite sa lepšie zamestná.

Bohužiaľ, ešte stále sa všetci tvárime, že niekde sa zamestnať, je to najlepšie, čo sa vám v živote môže stať. Pritom šikovný remeselník si môže zarobiť oveľa viac ako podpriemerný vysokoškolák. Remeslá a remeselné odbory tak postupne zanikajú a my si to ani nestačíme všimnúť. Preto je najvyšší čas situáciu napraviť a zmeniť myslenie v školstve i v širšej verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Remeslá sú cnosťou, ktorá by mala byť vážená a stredné odborné školy či učňovky by nemali byť vnímané ako školy „druhej“ triedy. Ministerstvo by sa preto malo zasadiť o zavedenie viacerých zmien. Jednou z nich je aj postupná špecifikácia škôl a zameranie sa na isté oblasti, aby postupne vznikalo viac špecificky zameraných škôl, napríklad hotelierske či drevárske odborné školy. Ďalej je treba napríklad sfunkčniť centrá odborného vzdelávania, ktoré by zabezpečovali odborné vzdelávanie a prípravu pre danú oblasť, monitorovať uplatnenie absolventov, aby sa pretriedil trh so školami, ako aj pracovať na kontinuálnom vzdelávaní učiteľov a majstrov odborného vzdelávania, rozšíriť a hlavne aktualizovať ponuku predmetov v jednotlivých odboroch. Bude tiež potrebné riešiť otázky patriace pod iné rezorty – napríklad zjednodušenie zakladania živností, či vyriešenie voľných a viazaných živností v remeselných odboroch. A k tomu všetkému je nevyhnutné, aby sa postupne začalo meniť myslenie rodičov a vnímanie remeselníkov v spoločnosti. A táto zmena si bude vyžadovať zrejme najviac času.

Branislav Gröhling

Branislav Gröhling

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  101
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Exminister školstva, poslanec NR SR, člen školského výboru, bývalý poradca pre školstvo na BSK. Vyše 10 rokov som robil vzdelávanie na odborných školách, kde sme na školy prinášali najlepšie poznatky z praxe. Venujem sa školstvu, spoločenským a liberálnym témam, mám rád kávu (ristretto), dobré jedlo, príležitostne aj dobrý rezeň. ☕️🍝🍗 Zoznam autorových rubrík:  školstvoNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu