Dokáže minister zatvoriť školy a prepustiť učiteľov?

Autor: Branislav Gröhling | 25.4.2016 o 8:47 | (upravené 25.4.2016 o 12:30) Karma článku: 10,92 | Prečítané:  8494x

Minister školstva nedávno oficiálne priznal, že je potrebná racionalizácia siete škôl. Znamená to, že sa budú zatvárať niektoré školy a prepúšťať učitelia. Chystá sa tak spraviť nepopulárny krok, ktorý sa už dlho odkladal.

Už dlho sa hovorí, že školákov rapídne ubúda a máme prebytok učiteľov a škôl. Racionalizácia je ale komplikovaný krok. Ministerstvo sa musí dohodnúť so zriaďovateľmi škôl (mestá a obce), aby školu zatvorili a prepustili učiteľov. Zatvárať sa budú hlavne školy, ktoré nie sú ekonomicky sebestačné.

Dnes máme cez 216-tisíc stredoškolákov na 714 stredných školách. Za desať rokov ubudlo 100-tisíc stredoškolákov, no školy ubúdali len pomaly. Čisto teoreticky: ak by sa ministerstvo chcelo vrátiť k stavu spred desiatich rokov, muselo by sa zavrieť 155 stredných škôl a pripraviť o prácu 3710 učiteľov. Pri základných školách by to bolo 270 škôl a 3800 učiteľov bez práce.

Spolu nahnevaných 7 510 voličov. Plus nepedagogický personál, ich rodiny a známi, ktorí sa budú rovnako hnevať na páchateľa. A preto nebude chcieť žiadna obec či VÚC rušiť školy. Župan si nebude chcieť pohnevať svojich voličov a pochovať politickú budúcnosť. A už vôbec nie starosta malej obce, ktorý s jej obyvateľmi spolunažíva a osobne ich pozná.

Ministerstvo určite narazí na odpor a možno aj v politickej podobe. Združenie miest a obcí Slovenska má pomerne veľkú politickú silu. Naposledy sa mu podarilo dosiahnuť väčší vplyv zriaďovateľov pri voľbách riaditeľa školy.

Vyvstáva aj otázka ako ovplyvní zrušenie škôl život v daných oblastiach. Mestá to prežijú, no postihnuté budú hlavne malé obce. Obyvatelia budú čeliť problémom s dochádzaním detí do škôl a obci možno bude hroziť pokles obyvateľstva. Napriek veľkému odporu si je treba priznať, že racionalizácia je nevyhnutná. Ale toto opatrenie nie je všetko.

Zrušíme školy – a čo potom?

Čo nastane po rušení a zlučovaní škôl a prepúšťaní učiteľov? Celkovo by takto zmizlo 15 % stredných a základných škôl druhého stupňa. Ušetrí sa istá čiastka peňazí, ktorú môže obec investovať napríklad do opravy chodníkov a ciest. A ďalej?

Ďalej bude výučba prebiehať rovnako. Hodiny budú rovnaké. Školy budú rovnaké. Učitelia budú stále ohodnotení len na základe dĺžky praxe a atestácií, nie na základe pokroku žiakov. A my v kvalite a úrovni vzdelávania sa neposunieme. Ušetríme.

Ak teda chceme šetriť, ministerstvo by malo rovnako siahnuť do svojich radov a zlúčiť či zrušiť niektoré priamo riadené organizácie, ktorých činnosť už dlhšie nie je potrebná. Racionalizácia ale nie je cieľ, je to cesta k cieľu. Treba s ňou začať čo najskôr, ešte počas prvého roku vlády, kým je táto téma aktuálna. A následne sú potrebné opatrenia na zlepšenie kvality škôl a prípravy ich absolventov do praxe a života.

Ak máme rušiť školy, potrebujeme ďalšie kroky. Bez nich bude toto opatrenie riešiť len jeden problém, ignorujúc širší kontext a nehľadiac do budúcnosti. Tak to robí aj programové vyhlásenie vlády. Ministerstvo preto musí začať určovať, aké chceme vzdelanie, aké máme očakávania od učiteľov, od škôl a žiakov a ako chce naše očakávania splniť. Pre lepšie pochopenie však dopĺňam, že školám treba prenechať slobodu, ako dosiahnuť určenú kvalitu vzdelania. Až potom bude mať racionalizácia zmysel.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Prišli sme o tretinu sestier a nové neprichádzajú

Aby sme mali viac sestier, treba im zvýšiť platy, rozšíriť kompetencie a umožniť im pracovať aj na skrátený úväzok, tvrdia experti.

KOMENTÁRE

Táto krajina nie je pre chorých

Hádzať vinu na personál je často hľadaním nesprávneho vinníka.

TECH

Archeológ: Je to prvýkrát, čo Slováci skúmajú čosi také významné

Vedci očakávajú zásadné objavy, tvrdí Drahoslav Hulínek.


Už ste čítali?