Ako vyhodiť 44 miliónov a ešte sa tým aj chváliť

Autor: Branislav Gröhling | 2.7.2015 o 6:00 | Karma článku: 12,18 | Prečítané:  13171x

Vážený pán Holeček, pán Hron,  dobré ráno! Nijak inak mi totiž nedá reagovať na medializované informácie. Obaja ste boli pri zrode „veľkej myšlienky“ zavádzania systému duálneho vzdelávania na Slovensku.   

Kedy to bolo? Kedy prišla tá veľká myšlienka? V roku 2011 – 2012? Lebo v 2013 sa už podpísali prvé zmluvy na národné projekty. Odvtedy sa veľa hovorilo, veľa písalo, veľa cestovalo a veľa míňalo. A máme tu výsledok. Zákon o duálnom vzdelávaní bol tento rok schválený a jeho výsledok? Vyzerá to na veľké fiasko. Nepriamo ste to potvrdili aj Vy pán Holeček svojimi výrokmi v denníku SME. Hovoríte, že duálne vzdelávanie je potrebné doriešiť, lebo je to zložitý proces. 

Áno, ide o zložitý proces, lebo je to celé zložité, najmä preto, že ten proces je tak prekomplikovaný a nedostatočne pripravený, že ináč sa na súčasnú situáciu ani nedá reagovať. (Dlhá príprava a nakoniec zošité horúcou ihlou. Aby zamestnávatelia mali desať dní na vyjadrenie záujmu a zaslanie všelijakých možných dokumentov?) 

Po veľkej oslave schválenia zákona o duálnom vzdelávaní prišla tvrdá realita. Zamestnávatelia, resp. ich zástupcovia z rôznych stavovských a profesijných organizácií, sa dušovali, aký veľký záujem majú o zavedenie tohto systému a aký veľký záujem majú o zapojenie sa doň, o vzdelávanie svojich budúcich zamestnancov, lebo ich nemajú dostatok. A aký je výsledok?

Zamestnávatelia nemajú záujem, ani tí najväčší, pre ktorých ste to vlastne pripravovali (veď obaja ste z automobilového priemyslu), lebo im to neprinesie financie a len na to doplatia. Radšej si vypýtajú od štátu ďalšie dotácie na ďalšie vzdelávanie svojich zamestnancov. Školy majú obavy, lebo by mohli prísť o značnú časť príspevkov od štátu, ktoré sú už aj tak pomerne nízke (možno aj vďaka zriaďovateľom). A potenciálni žiaci (či chcete či nie, sú to učni) Tí nemajú záujem, lebo nemajú dostatočné informácie, nemajú dostatočné záruky, lebo sa musia v 15 rokoch na niekoľko rokov upísať spoločnosti, ktorú nepoznajú, a práci, ktorá ich možno nebude baviť. Tak prečo? 

Vašim argumentom, prečo je proces zložitý, je to, že „veľká sedmička“ stavovských a profesijných organizácií nemá dostatočné finančné ani odborné kapacity, aby zvládli proces zavádzania (certifikácie) a podpory systému duálneho vzdelávania. Čím ste chceli vlastne povedať, že potrebujete ďalšie finančné prostriedky, pretože na Slovensku nie je povinné členstvo zamestnávateľov v týchto organizáciách, tak ako v našich vzorových krajinách – v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku. 

Páni, a k tejto informácii ste sa dostali až teraz? Po troch rokoch práce na projekte RSOV, ktorý ste tak nadšene propagovali na poslednej medzinárodnej konferencii pred dvoma týždňami? Veď partnerov máte práve z týchto krajín, odkiaľ ste preberali pozitívne skúsenosti, aby ste pripravili systém duálneho vzdelávania aj pre Slovensko. O čom ste sa so zahraničnými partnermi rozprávali? Aké pozitívne skúsenosti ste preberali? To, že zamestnávatelia v týchto krajinách majú povinné členstvo v stavovských a profesijných organizáciách či komorách, je známy fakt a vedia to všetci, ktorí aspoň na chvíľu mali niečo dočinenia s touto problematikou. 

Tak sa nevyhovárajte na dlhodobo známe fakty, akoby boli pre Vás novinkou. Duálny systém nie je o školách, ale predovšetkým o zamestnávateľoch, ich záujme nie len o lacnú pracovnú silu v podobe učňov a vysoko dotované projekty, ale predovšetkým o odborné vzdelávanie svojich budúcich zamestnancov. Buď sa na tom budú primerane podieľať, alebo duál bude na Slovensku len ďalším experimentom, ktorý nevyšiel. 

Mimochodom, keďže partnerov v projekte RSOV máte aj zo Švajčiarska, tam sa na odbornom vzdelávaní podieľajú zamestnávatelia až do 70 % po finančnej, ale aj obsahovej a odbornej stránke. 

A ako to funguje u nás? Poďme minúť 44 miliónov eur, aby sme zistili, že to nebude fungovať. Smutné. Keby ste za túto sumu radšej obnovili technické vybavenie odborných škôl a preškolili majstrov odbornej prípravy na aktuálne trendy, určite by to boli efektívnejšie využité prostriedky. 

Ale aby som sa od financií vrátil k duálu. Vraj sa vytvorilo 1 448 miest v duálnom systéme v 37 odboroch. A koľko ste naverbovali žiakov? Necelých 400? Necelá tretina. Slabý výsledok, veľmi slabý. Ak chceme výsledky, je potrebné to aj správne podať cieľovej skupine. A tou nie sú len zamestnávatelia a školy. Tí sú dôležití, ale ideme vzdelávať deti, kde sa očakáva, že po ukončení budú mať prácu a nepôjdu na úrad práce. 

Žiaci nie sú len tovar, ktorí si kúpime, aby potom pracovali za minimálnu mzdu. Stredobodom vzdelávania by mali byť práve žiaci. Je potrebné im (ale aj ich rodičom) vysvetliť slabé a silné stránky systému, prečo je výhodné sa do neho zapojiť a prihlásiť sa do duálneho vzdelávania a študovať remeslá. Chýbajú správne formulované informácie, čo tým žiaci získajú. Toto ale už za Vás niekto urobil a inicioval celoslovenskú kampaň na podporu stredných odborných škôl „Študuj remeslá a staň sa aj ty elitou!“ 

Na Slovensku máme krásne pravdivé príslovie: Najprv meraj, potom strihaj. No my v posledných rokoch vo vzdelávaní, ale aj v iných oblastiach, striháme hlava nehlava a nakoniec zistíme, že aj merať bolo potrebné.

Tento blog som napísal ako reakciu na

http://www.sme.sk/c/7888446/podmienky-dualneho-vzdelavania-treba-doriesit-proces-je-zlozity.html

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?