Politik - stroj na skvelé nápady.

Autor: Branislav Gröhling | 10.3.2015 o 7:15 | Karma článku: 6,36 | Prečítané:  996x

Tak ako sa hovorí, že po vojne je každý generál, tak mám pocit, že pred voľbami, je každý politik stroj na nápady, ako by sme sa mohli mať lepšie. A keďže nám už bolo nasľubované všetko možné i nemožné, tento raz sa dostalo aj na školstvo. Keď počúvam, ako ho chcú zachrániť politici, ktorí roky dreli poslanecké lavice (ba čo viac, niektoré strany dokonca mali aj svojho ministra školstva!), tak sa iba sám seba pýtam, čo ste robili doteraz? Prečo ste nekonali? Čo ste mali výpadok schopností?S novým ministrom školstva je to rovnaké. Vidím ho všade, až sa bojím, že mi zaklope na dvere. No niekde sa nám vytráca ten najdôležitejší prvok v celom školstve – žiak. Niekedy by ste si na neho páni aj mohli spomenúť.

Páni politici, ak naozaj chcete niečo urobiť pre školstvo, dám vám zopár myšlienok z mojej osemročnej osobnej spolupráce so strednými odbornými školami.

Chcete dať učiteľom úctu a podporu?

Mám pocit, že každý minister školstva či vláda pristupujú k učiteľom tak, že ich profesia je ich poslaním. A vždy keď sa učitelia ozvú, tak politici určitým spôsobom mávnu rukou s tým, že veď oni sa aj tak upokoja, majú to v sebe, že musia vzdelávať a nebudú toľko frflať. Preto ich nikto nerieši. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že to nie je pravda. Aj učiteľ chce a zaslúži si zarábať, žiť plnohodnotný život, chce mať pocit, že je dôležitý. Obdivujem ministra vnútra Roberta Kaliňáka, ako sa stará o policajný zbor. Je pre mňa nepochopiteľné, prečo by učiteľ, keď mu chceme dať nejaký status verejného činiteľa, nemohol mať podobné vymoženosti, ako policajt. Nevidím rozdiel medzi policajtom, ktorý môže ísť na dôchodok po odpracovaní počtu  rokov, a učiteľom. Prečo by ten nemohol ísť na dôchodok po tridsiatich odučených rokoch? Veľká záťaž pre štátny rozpočet a učitelia by nemali odrobené roky a mali by malé dôchodky? Tak nad čím neuvažujte? Výrazne zvýšte platy a po 30 rokov dajte učiteľom jednorazovú odmenu.

Chcete prepojiť prax s učením?

Duálne vzdelávanie je dôležité a nutné. Ale to, čo sa chystá od septembra je veľmi neobrúsené a ušité pre veľké spoločnosti. Malí a strední podnikatelia, ktorých je najviac, do toho nevstúpia z rozličných dôvodov, či už ide o byrokraciu, vybavenie alebo daňové stimuly, ktoré sú zanedbateľné. Duálne vzdelávanie by malo byť postavené na tom, že ak mama má malú cukráreň, tak dcéra, ktorá sa učí za cukrárku, bude u nej hneď od prvého ročníka praxovať. Takto by sme pomohli budovať filozofiu malých rodinných firiem. Fascinuje ma jedna vec, ktorá sa do zákona o duálnom vzdelávaní dostala. Čím viac žiakov vstúpi do duálneho vzdelávania, tým sa zníži normatív (finančný príspevok ) daného žiaka v škole. Ministerstvo školstva tak ide reálne parazitovať na svojom vlastnom rezorte. Kam pôjdu peniaze, ktoré sa ušetria tým, že bude posielať nižší normatív na školy? Pôjdu niekam inam, alebo sa za ne zvýši plat učiteľov? Tiež si myslím, že to ovplyvní učiteľov všeobecno-vzdelávacích predmetov. Budú sa prepúšťať, znižovať im úväzky alebo sa pridávať ďalšie hodiny?

Chcete podporiť mladých ľudí, ktorí chcú naozaj študovať to, čo ich baví?

Rodičia často rozhodujú o tom, kam pôjde ich dieťa študovať na základe svojej ekonomickej situácie. To znamená, že ak som z Bratislavy a viem, že vo Zvolene je dobrá stredná škola, nepošlem tam svoje dieťa, pretože by som musel riešiť cestovné, internát a ďalšie výdavky. Všetky tieto veci by mal v prvom rade riešiť štát, ktorý by tak mal podporiť mladého človeka, aby išiel študovať do dobrej školy, pretože tam má štát záruku budúceho zamestnanca a platcu daní. Štát nech prispeje na cestovné, nech podporí stravovanie a príspevok na internát.

Chcete, aby školy mohli plánovať a fungovať?

Tak ich financujte priamo, nie cez niekoľko stupňov. Takto budete vedieť kontrolovať financie, ktoré do školstva plynú. Školy majú právnu subjektivitu, tak prečo by nemohli byť priamym príjemcom financií. Keď štát platí, mal by kontrolovať a nie liať peniaze do VÚC a nechať tie, aby prerozdeľovali vytváraním a odsúhlasovaním odborov. Štát investuje obrovský objem peňazí do školstva, ale už nekontroluje, aké výsledky to školstvo vytvára.

Vlastne ešte veľa ďalšieho, ale to by bolo na dlhé čítanie.

A nezabudnite. Tu nejde o váš titul na vizitke: minister či poradca. TU IDE O ŽIAKA.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?