Takže tu máme oddelenie, ktoré podporuje vedu a výskum, pretože chceme napredovať. Nielen firma, ale celá spoločnosť. Plánujeme čerpať z najnovších poznatkov na národnej, ale aj medzinárodnej úrovni. Toto oddelenie rozdeľuje podporu. Je potrebná, pretože ak nebudeme investovať do vzdelávania, tak budeme stagnovať a vtedy by bol vlastne aj zmysel existencie ďalších oddelení otázny. Možno už tušíte, že hovorím o Agentúre na podporu vedy a výskumu.
Aj ďalšie oddelenie je veľmi dôležité a je jedným z mojich najobľúbenejších. Síce rozdáva, ale nie z môjho vrecka. Prideľuje financie vo forme odmien, aj keď občas na základe lobbingu určitých záujmových skupín. Ide o Agentúru ministerstva školstva pre štrukturálne fondy.
Potom tu máme oddelenie laserového centra. Viete čo, ani neviem, čo toto oddelenie robí, lebo používajú veľa cudzích slov. Ale rušiť ho nebudem, veď sme ho vytvorili v spolupráci s podobným oddelením v Rusku. Aj jeho názov sa mi veľmi páči – Medzinárodné laserové centrum.
Pri ďalšom oddelení priznávam, že mám pocit, že nie celkom pružne reaguje na potreby tých, o ktorých by sa malo starať. Veď prioritou Metodicko-pedagogického centra by malo byť vzdelávanie a starostlivosť o našich učiteľov, ale čo už, keď ho vytvorili, nech je a hádam niekedy začne robiť aj to načo bolo vytvorené.
Okrem ducha však v našom podniku rozvíjame aj telo. Preto sme vytvorili športové oddelenie. Je pravda, že s výsledkami to nevyzerá práve najlepšie a máme problém s novými talentami, ale Národnému športovému centru neprekáža. Hlavne, že šport podporuje aj pozitívne myslenie. To v našom podniku naozaj potrebujeme a nech športové talenty vychovávajú a platia rodičia. Veď sú to ich deti.
Máme tu aj oddelenie na meranie. Nazývame ho Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania. Musíme predsa vedieť, ako sme všetci vzdelaní, aj to, čo nám chýba, aby sme sa vyrovnali ostatným. Bez toho by som predsa nevedel robiť rozhodnutia, rozlíšiť kvalitu od nekvality, profesionálnosť od šlendriánstva.
Ďalším z mojich obľúbených oddelení je vzdelávanie mladých ľudí v odborných profesiách (nazývané aj Štátny inštitút odborného vzdelávania). Veď sa na to len pozrite. Počet ľudí s odbornou profesiou klesá bleskovou rýchlosťou. Na potreby trhu musíme reagovať iba udržaním tohto oddelenia.
Aj my sa radi vzdelávame a tak máme k dispozícii oddelenie rôznorodej literatúry, ktoré by malo slúžiť na zvýšenie prehľadu o tom, čo nové frčí nielen u nás ale aj vo svete. Najlepšie sa to dozvieme v Štátnej pedagogickej knižnici.
Nesmiem zabudnúť ani na oddelenie, ktorého sa všetci bojíme, dokonca aj ja. Oddelenie veľkej kontroly, ktoré má však plné ruky práce vytváraním dotazníkov, kontrolných nástrojov, ukazovateľov a príprav na kontroly, aby nakoniec tieto kontroly aj vyhodnocovalo. Štátna školská inšpekcia skrátka vie, ako nás skontrolovať.
Potom tu máme ďalšie oddelenie vzdelávania (Štátny pedagogický ústav). Ja viem, že už niečo podobné vo firme mám, ale ja som zriadil ešte jedno, aby som mohol vzdelávať ďalšiu časť mojej firmy. Som si istý, že tieto oddelenia úzko spolupracujú, čo dokazuje aj vzdelanostná úroveň mojich zamestnancov a hlavne miera informovanosti a porozumenia toho, čím sa práca jedného oddelenia líši od druhého.
No a posledné je oddelenie zbierania údajov a prognóz, ktorému sme dali názov Ústav informácii a prognóz školstva. Zlúčil som ho už s inými oddeleniami, len sa mi nejak nepodarilo dotiahnuť preberanie úloh medzi nimi a neviem, od koho si pýtať údaje, ktoré potrebujem. Uvidíme, či sa to nejak vyrieši.
Áno , mám vo firme množstvo oddelení, ktoré sa starajú o mojich zamestnancov a aj pri kritickom pohľade na ich fungovanie nechápem, prečo je stále väčšina z nich nespokojná.
Možno by sme na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (tak sa môj podnik volá) mohli vytvoriť ďalšie oddelenie, ktoré by riešilo problematické správanie nespokojných zamestnancov - pedagogických pracovníkov, učiteľov, majstrov odbornej výchovy !